انواع پوشش سینی کابل

 انواع پوشش سینی کابل

امروزه در عملیات سیم کشی ساختمان ها و مجتمع های تجاری و مسکونی برای هدایت و نگهداری کابل های برق از ابزاری به اسم سینی کابل استفاده می شود‌ با استقاده از این ابزار دیگر مدل های سیم کشی باز و یا سیم کشی لوله ای برچیده می شود. با قرار دادن کابل ها در این ابزار علاوه بر ایجاد یک بستر ایمن می توان مسیری درست برای آن ها تعیین کرد.  این ابزار در مدل ها و انواع مختلفی ساخته می شود که برای بالا بردن مزایایی از قبیل مقاومت از پوشش سینی کابل استفاده می شود که این پوشش انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

انواع پوشش سینی کابل

اهمیت انواع پوشش سینی کابل

ضرورت استفاده از پوشش سینی کابل در این سازه بر همگان آشکار است. در ساخت و سازهای صنعتی برای اینکه بتوان راه حلی سریع و اقتصادی و از همه مهمتر قابل انعطاف برای مسائل اجرایی پیدا کرد از این ابزارها با پوشش مناسب استفاده می کنند.

 

به طور کلی سینی کابل در سه جنس آلومنیوم، استیل و فولاد ساخته می شود و برای اینکه استقامت مدل های فولادی در برابر خوردگی، رطوبت و فرسودگی بیشتر شود از پوشش گالوانیزه بر روی آن استفاده می شود.

 

انواع پوشش سینی کابل

پوشش سینی کابل مختص ابزارهای فولادی است. سینی کابل فولادی  با استفاده از عملیات نورد ساخته می شود و ویژگی های بارز آن مقاومت و هزینه پایین است. البته این مقاومت به نوع پوشش، محل قرارگیری و شکل فولاد بستگی دارد. هر چه پایداری پوشش بیشتر باشد قطعا مقاومت بالایی هم دارد. این پوشش ها شامل پوشش گالوانیزه گرم، پوشش پیش گالوانیزه و پوشش گالوانیزه سرد می باشد.

حتما مطالعه کنید
اهمیت قطعات سینی کابل

 

انواع پوشش سینی کابل

 (1) سینی کابل گالوانیزه سرد

در درجه ی اول هدف از گالوانیزه کردن افزایش مقاومت فولاد است و در صنعت پرکاربردترین پوشش هایی که برای فولاد مورد استفاده قرار می گیرد همین گالوانیزه کردن می باشد. پوشش دهی می تواند محصول نهایی را در مقابل عوامل شیمیایی بسیاری و همچنین رطوبت، خوردگی، زنگ زدگی و غیره مقاوم کند. پوشش دهی طیف گسترده ای محاسن را را در برمیگیرد که مقرون به صرفه بودن یکی از آن هاست. استفاده از فلزات بدون پوشش و با استحکام پایین کارایی چندانی نخواهد داشت. اما پوشش دهی با روی مزیت مهمی که دارد خود ترمیمی است به این صورت که از قسمتی از بدنه دچار خراش یا برش شود ترمیم می شود و آسیبی نخواهد دید.

 

اما فرآیند پوشش گالوانیزه سرد  به این نحو می باشد که فولاد مورد استفاده برای تولید سینی کابل در حمام روی فرو می رود که این فرآیند الکترولیزه کردن است و ترکیبی از کربنات، هیدروکسید و اکسید روی یک پوشش محافظ برای محافظت از روی تشکیل می دهند. در نهایت پوششی که ساخته می شود از ضخامت متوسطی برخوردار است و معایبی که به دنبال دارد خوردگی زیاد است. پایداری این پوشش در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی پایین است البته تا حدودی پایداری به به قطر پوشش و استقامت محل نصب سینی بستگی دارد. در انتخاب سینی کابل با پوشش گالوانیزه سرد باید فاکتورهای مهمی از جمله عرض، ارتفاع، طول و ضخامت سینی توجه شود.

 

۲) سینی کابل پیش گالوانیزه

 پیش گالوانیزه کردن با عنوان های دیگری از قبیل آسیاب گالوانیزه و یا آسیاب غلتکی گالوانیزه نیز عرضه و شناخته شده است.  پوشش دهی در این روش به این صورت است که ورق ها و کلاف های فولادی که جهت ساخت سینی کابل مورد استفاده قرار می گیرند از فلز ذوب شده روی عبور می کنند. پس از عبور به اندازه های دلخواه و استاندار به صورت یکنواخت برش خورده و تولید می شوند. مزیتی که این پوشش دارد یکنواختی بیشتر و سریع تر است. از معایب پیش گالوانیزه می توان به وجود بخش‌های خالی از فلز روی، در زمان برگشت به حالت اول اشاره کرد.

حتما مطالعه کنید
تفاوت سینی کابل با نردبان کابل

 

معمولا در حین ساخت برخی از قسمت به دلیل برش یا جوش پوشش داده نمی شوند که در این صورت با استفاده از روی پوشانده می شود و مانند آنود برای محافظت عمل می کند.
در زمان جوشکاری نواحی کوچکی که با گرمای حاصل از جوشکاری تحت تاثیر قرار می گیرند از هر گونه آلودگی پاک هستند که در اینجا هم همان فرآیند خود ترمیمی روی می دهد. سینی های پیش گالوانیزه به دلیل استحکام و مقاومت کمتر برای محیط های باز و صنعتی مناسب نیست.

 

(3) سینی کابل گالوانیزه گرم

در این مدل برای پوشش سینی فولادی از روی استفاده می شود. به طور کلی، کل ابزار در در حمام فلز روی مذاب شده غوطه ور می کنند. این شیوه بهدقدری کاربردی و مهم که تمام سطح سینی مانند لبه ها، سوراخ ها و محل های جوش داده شده پوشش داده می شوند.

مدت زمان غوطه ور کردن در حمام روی متفاوت است. افرادی که ضخامت بالایی می خواهند. باید مدت زمان بیشتری ابزار را در حمام روی مذاب قرار دهند.  اما اگر افراد تنها یه روی نازک بخواهند تنها با یک بار غوطه ور کردن و بلافاصله خارج کردن آن می توان نتیجه مورد انتظار حصول شود.

 

اگر برای پوشش دهی از این فرآیند استفاده کنید نسبت به فرآیند پیش گالوانیزه به یک پوشش ضخیم تر دست خواهید یافت. حداقل افزایش این ضخامت  3.0  اونس در هر فوت مربع  از فولاد یا 1.50  اونس در هر فوت مربع در هر طرف ورق می باشد. کاربرد این محصول بیشتر در محیط هایی می باشد که شرایط سخت و متفاوتی دارند مانند محیط های باز و بیرونی، محیط های صنعتی، پروژه های پیچیده با افزایش سیم کشی و …که پایداری زیاد این محصول دلیلی بر افزایش زیاد تقاضا می باشد.

حتما مطالعه کنید
بهترین سینی کابل استاندارد و کاربرد آن

سینی کابل گالوانیزه

با توجه به اینکه ضخامت محصول نسبت به گالوانیزه سرد زیاد است در مقابل ضربه و برخورد مقاومت دارند.

امروزه برای پیشگیری از بروز آسیب و سانحه در سیستم های مخابراتی و برق رسانی از انواع سینی کابل با پوشش گالوانیزه استفاده می شود و این هدایت و نظم دهی منجر به صرفه جویی در مصرف سیم و کابل می شود.

 

در پایان اگر بخواهید انواع سیم کابل با پوشش گالوانیزه سرد، پپش گالوانیزه و گرم را تهیه کنید می توانید به شرکت سیم کابل آریا مراجعه کنید. این شرکت انواع این ابزار را در ضخامت های مختلف و در جنس های متفاوت تولید و عرضه می کند.و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت لوله فولادی برق به مقاله مورد نظرمراجعه بفرمایید.

پیشنهاد ما به شما

سینی کابل گالوانیزه

سینی کابل گالوانیزه

مزایای استفاده از سینی کابل گالوانیزه در سیستم‌های کابل‌کشی سینی‌ کابل گالوانیزه از جمله اجزای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش